Bruiloft tuinfeest

Bruiloft tuinfeest vieren in eigen tuin

bruiloft in de tuinTuinfeesten voor bruiloften zijn een geweldige manier om een ongedwongen, ontspannen sfeer te creëren.
Vaak wordt dit gedaan door de tuin of een gedeelte met tafels en stoelen, en decoraties te versieren.
Een bruiloft tuinfeest kan zo eenvoudig of uitgebreid zijn als je zelf wilt.
In dit artikel zullen we enkele van de vele verschillende manieren onderzoeken waarop jullie de tuin voor jullie trouwdag kunnen gebruiken.

Jaargetijde bruiloft

Een bruiloft hoort de gelukkigste dag van je leven te zijn.
Daarom is het belangrijk dat alle details perfect zijn georganiseerd
Een van de belangrijkste, maar ook lastigste details is het weer.
Het weer kan veel aspecten van jullie bruiloft beïnvloeden, van wat je draagt tot waar de receptie wordt gehouden.
Het is dus belangrijk om rekening te houden met verschillende weersomstandigheden.

Wat is mooi weer?
Als jullie de tuin als locatie voor het huwelijksfeest gebruiken is dit droog weer met weinig of geen wind.
Een beetje zon is natuurlijk helemaal een mooie bonus!

Nu is het voorspellen van weer op korte termijn vrij betrouwbaar.
Maar jullie hebben hier weing aan.
Immers plan je een huwelijk maanden van te voren.
Toch zijn er statistieken die wellicht kunnen helpen, al bieden ze geen garantie.
Volgens het KNMI heb je de meeste kans op deze dagen in juli en augustus.

Maar let op!

Dit zijn net de twee maanden dat veel mensen op vakantie zijn of gaan.
En een bruiloft zonder bepaalde mensen die jullie er graag bij hebben is minder aantrekkelijk.
Informeer jullie bruiloftsgasten dus vroegtijdig als jullie in deze maanden jullie bruiloft plannen.

Voorbereiding tuinfeest

Ieder evenement kan alleen slagen met een perfecte voorbereiding.
Voorbereidingen zijn niet afhankelijk van de uitvoering, dus onderstaande geldt voor zowel kleine als grote huwelijken.

Maak een plan van aanpak.
Zo voorkomen jullie dat je zaken vergeet, of bijna net zo erg dubbel bestelt.
Jullie plannen en wensen zijn de rode draad bij het maken van dit plan.

Als eerste bepaal je het aantal gasten wat wordt uitgenodigd.
Maak een lijst van deze mensen en noteer relevante bijzonderheden.
Denk hierbij aan bepaalde diëten, of mensen problemen hebben met lang staan etc.
Houdt ook rekening met mensen die op het moment van plannen vrijgezel zijn.
Wellicht is die situatie anders op jullie trouwdag.
Houdt dus rekening met een percentage extra nieuwe gezichten op jullie bruiloft.\

Als voorbeeld kun je de volgende gastenlijst als voorbeeld gebruiken.

 

Wat heb je nodig?

Ieder tuinfeest is anders.
Kiezen jullie voor een soort van staande receptie?
Dan heb je slechts enkele stoelen nodig voor gasten die hier behoefte aan hebben.
Eten jullie ook samen, dan zijn stoelen voor iedereen nodig, of tenminste een aantal stevige statafels.
Om kosten te besparen raad ik je aan deze te huren.
Dit kan vaak compleet met rok.
Zonder rok is vaak iets goedkoper, echter een mooie uitstraling op jullie trouwdag is toch wel het minste wat iedereen mag verwachten?

Eten & drinken

Afhankelijk van het tijdstip en de samenstelling van jullie gastenlijst zal het kiezen van een aantal dranken niet heel moeilijk zijn.
Schenken jullie koffie en is de groep groot?
Overweeg dan om een apparaat te huren, of meerdere kleienere te gebruiken.
Thermo kannen zijn ook makkelijk om van te voren een buffertje op te bouwen.
Waarbij jullie in de planning al afspreken wie dit soort werkzaamheden gaat regelen.
Waarbij je bij voorkeur niet je naaste familie inzet, die ook willen genieten van het feest.
Professionele catering kan natuurlijk ook worden gehuurd, maar denk aan julie budget.

Voor het eten zijn er tal van mogelijkheden, zeker bij een tuinfeest.
Een barbeque is een veel gekozen manier.
De gasten kunnen hierbij zelf aan de gang, of je zorgt dat er iemand is die alle bereid.
Zeker bij een grotere groep zullen jullie wel een uitvoeringen moet kiezen met voldoende oppervlakte.
Gelukkig kun je hiervoor kiezen uit het volgende overzicht van barbeque’s

 

Decoraties

Bij een bruiloft in de tuin, horen net als binnen, versieringen.
En voor een paar tientjes kun je de hele tuin aankleden in jullie thema.
Kies voor ballonnen en lint en je bent snel klaar.

Enkele tips

  • Organiseer jullie feest ruim van te voren
  • Zorg dat de mensen die jullie gaan helpen op de hoogte zijn van jullie wensen
  • Houdt rekening met de weersomstandigheden, zet bijvoorbeeld een partytent op
  • Informeer de buren dat er geluidsoverlast kan zijn
  • Spreek een eindtijd af, zodat iedereen weet wanneer het feest is afgelopen

 

 

 

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *